Hvordan har det vært å jobbe for Braathe Gruppen i sommer?
– Det har vært utrolig lærerikt, og spennende. Det har vært mye nytt å sette seg inn i. Jeg skulle bli kjent med hvordan Braathe Gruppen jobbet og hvordan de er organisert, samt få en innsikt i kundemassen deres, og ikke minst få en opplæring i systemene og verktøyene de bruker. Når jeg startet hos Braathe ble jeg godt tatt imot, hvor det var et opplegg jeg fulgte med god veiledning som skulle gjøre meg bedre kjent med Braathe og driften deres, forklarer hun.
Hvordan har en vanlig dag sett ut for deg?
– En vanlig dag, er en variert dag hos Braathe. Jeg startet på konsulentavdelingen for å hjelpe til med klargjøring av nye og returnerte leiepc-er, samt håndtering av garantisaker mot hardware-leverandører. Jeg fikk også muligheten til å jobbe sammen med teknisk support, hvor det fantes oppgaver i alle mulige varianter og vanskelighetsgrader. Typisk var dette opprettelse, sletting og endring av brukere på de forskjellige skyløsningene Braathe leverer. I tillegg fikk jeg bidra i saker med det jeg allerede kunne, og fikk god hjelp når jeg hadde spørsmål eller trengte veiledning, forteller Mellegård.
– I løpet av en dag kan man selvfølgelig ikke glemme lunsjen, som jeg ønsker å fremheve. Selv om det har vært en spesiell tid, hvor alle har måttet tilpasse seg endringer, synes jeg kantinen leverte upåklagelige måltider, fortsetter hun.
Hva har du lært etter en sommer hos oss?
– I løpet av sommeren har jeg hatt en bratt læringskurve. Jeg har for eksempel lært hvordan man bytter en skjerm, noe jeg ikke hadde gjort før, samt blitt mer kjent i BIOS. Jeg har også fått sett og lært hvordan de på support håndterer kunder på en profesjonell måte, og hvordan de tilpasser seg kundens IT kunnskaper. I tillegg til dette har jeg fått erfaring med de systemene og verktøyene som brukes hos Braathe Gruppen.
Elise fortsetter å fortelle om hvordan arbeidsmiljøet har hatt mye å si:
– Det inntrykket jeg har fått av arbeidsmiljøet hos Braathe er et inkluderende miljø, hvor man hjelper hverandre med å finne løsninger. Det er en lav terskel for å dele erfaringer og stille spørsmål. Jeg tar derfor med meg videre hva som utgjør et godt arbeidsmiljø.
Hvordan har det vært å være på et sommertomt kontor?
– Det er et spørsmål som er litt vanskelig å svare på, siden jeg ikke vet hva normaliteten er. Når jeg begynte hos Braathe Gruppen, var det fortsatt mange som hadde hjemmekontor på grunn av COVID-19. Jeg merket selvfølgelig at det var færre folk på kontoret når det var fellesferie, men det som har vært viktig for meg er at jeg har hatt folk rundt meg som jeg har kunnet spørre når det har vært noe jeg har lurt på – og det har det alltid vært. I fellesferien har det vært roligere, så jeg er spent på hvordan en vanlig dag er, når både ansatte og kunder er tilbake fra ferie. Dette er noe jeg regner med jeg får erfart når jeg starter praksisen min hos Braathe Gruppen til høsten, forteller Mellegård med et smil.
Elise har hørt mye positivt om Braathe Gruppen i oppveksten, det ble derfor et naturlig sted å forespørre jobb. Blant annet har begge hennes foreldre vært kunder av oss over en lengre periode.
– Jeg skal begynne siste året på Høgskolen i Halden, hvor jeg går informatikk, så jeg ønsket å finne en jobb som var relevant for studiet. Tidligere somrer har jeg jobbet på Maximat på Nordby, noe som ikke ble aktuelt denne sommeren når alt ble stengt ned. Jeg er veldig takknemlig for at jeg fikk muligheten til å jobbe hos Braathe over sommeren, og at jeg kan ha bedriftspraksis hos dere i høst, sier Mellegård.
– Jeg vil takke alle sammen for at dere tok så godt imot meg, og all erfaring dere har delt med meg, avslutter Mellegård.