Passord er noe alle teknologibrukere må forholde seg til, både privat og profesjonelt.
Se en kort video om Edward Snowden og hans tanker rundt passord:
Ved å følge noen enkle sikkerhetsråd når det gjelder passord kan man gjøre jobben vanskeligere for uvedkommende som prøver å få tilgang til dine data.
Multifaktorautentisering
Flerfaktorautentisering, eller multifaktorautentisering, er en av de mest effektive måtene å heve sikkerheten for din bedrift på. I tillegg kan det bidra til å forhindre at bedriften utsettes for datainnbrudd. Ved bruk av flerfaktorautentisering, sikrer du dine data bedre ved at ingen får tilgang uten å ha noe mer enn kun ditt brukernavn/passord. Det kreves minst to ulike “faktorer”. Det krever noe du vet og noe du har, rent fysisk. Noe du vet er passordet ditt, mens noe du har kan være en app på telefon, en SMS eller en kodebrikke. Ved å benytte noe man har i tillegg til noe man vet, gjør man det vanskeligere for angripere å utgi seg for å være den tiltenkte brukeren.
Bruk unike passord
Gjennomsnittsnordmannen har minst 22 passord å holde orden på, og det sier seg selv at det da er fristende å bruke samme passord på flere sider. Dette er derimot svært risikabelt – for om ett nettsted opplever datainnbrudd, risikerer man at noen andre plutselig kommer inn på en rekke av tjenestene du bruker i det daglige. Dette gjelder spesielt passordet til e-posten din. I en verden med «glemt passord»-tjenester, er tilgang til innboksen din gull verdt.
Lag sikre passord
I følge nettvett.no er det å lage et sterkt passord en enkel jobb. Utfordringen ligger i å huske dem. Et tips for å huske passordene, kan være å bruke fraser eller hele setninger som passord. Å huske vilkårlige kombinasjoner av enkelte bokstaver og tall er vanskeligere enn å huske setninger. I tillegg inneholder setninger naturlig mellomrom og symboler. En måte å løse dette på er å lage en huskeregel for passord som gjør at du lager variasjoner over en frase som sikrer unike passord for hver enkelt tjeneste.
I tillegg bør passordfrasen:
- være så lang som mulig, minst 5 ord eller 16 tegn
- være unik for hver enkelt nettside/brukerkonto
- inneholde både tall, symboler, mellomrom og store/små bokstaver
- helst ikke inkludere ord/tall som kan assosieres med deg eller tjenesten passordfrasen gjelder for.
Har du spørsmål om passord, eller er usikker på om bedrifter din har hatt i bruk multifaktorautentisering – send oss en e-post.