Ingen dag er like, – og det digger Peter
Peter Austad Kjær er en gladgutt fra Rygge som alltid har interessert seg for teknologi. Du finner han ofte hjemme mens han dykker ned i noe nytt i IT-verdenen. Da er det ikke så rart at jobben handler om det samme.
Peter er nemlig ansatt som driftsingeniør hos oss. En driftsingeniør sikrer systemene som er i bruk og sørger for at alt fungerer som det skal. Det er altså den perfekte rollen for en mann på support.
Og hva er det beste med jobben, Peter?
-Det aller beste er at ingen dager er like. Jeg vet aldri hva jeg får når jeg logger på telefonen og mailen på jobb. Og hver dag dukker det opp nye mennesker og nye saker jeg kan bryne meg på.
Hvilke caser får du?
– Det kan være alt fra en skanner som ikke vil skanne til større problemer med tilkoblingen, eller brukerkontoer som spiller folk et puss.
Har du et case du husker ekstra godt?
– Den artigste saken jeg har vært borti til nå var oppsett av en printerløsning hos en kunde, hvor løsningen til slutt ble så komplisert at han sa: “Hvis jeg skulle valgt å løse dette selv eller kaste hele PCen ut av vinduet så hadde jeg valgt det siste alternativet!”. Vi lo begge godt etter det. Det blir alltid god stemning hver gang jeg kan løse noe sånn at folk kommer seg videre med sin jobb.
Hvis du noensinne har ringt inn til support hos oss er sjansen stor for at du har snakket med Peter på telefonen. Han sitter på 1.linje i supportavdelingen vår. Det betyr at han tar i mot det aller meste av store og små utfordringer. Ofte opplever han at det er mye takknemlighet i andre enden:
– Jeg er veldig klar over at ikke alt kan forstås for folk som ikke jobber med IT hver dag. Derfor håper jeg folk føler at vi snakker til dem på deres språk. Det er et av mine største mål på jobb. Ofte opplever jeg mange som puster lettet ut etter vi har snakket sammen, forteller Peter.
Skolen forberedte godt for arbeidslivet
Peter Austad Kjær har tatt i krevende IT-saker tidligere. Allerede på universitet fikk han erfare hva som kan skje når IT-utstyr og digitale løsninger er hele infrastrukturen til bedrifter der ute. Da er det viktig at det funker.
Sommeren 2018 flyttet Peter til Bartebyen, Trondheim, og fikk lære hvordan IT er bygd opp. Selv om han kunne mye fra før, fikk han testet seg på praktisk arbeid og direkte oppgaveløsning som er nødvendig i bedrifter. Bacheloren hans i informatikk fra NTNU har derfor hatt stor verdi.
-Da jeg hadde opplæring de første ukene i Braathe skjønte jeg raskt at mye av det jeg skulle jobbe med hadde jeg allerede testet på skolen. Det var en deilig bekreftelse på det jeg har pugget og lært underveis i bacheloren.
Du skapte altså en veldig god overgang for deg selv?
– Ja, der valgte jeg rett altså. Vi vet jo hvor utrolig mye samfunnet trenger teknologer fremover. Jeg synes at mitt studie har gjort mye rett. Vi fikk en veldig praktisk tilnærming til IT og det har lønnet seg for meg.
Den unge teknologen og driftsingeniøren flyttet inn på kontoret på Nærum gård, Rygge, november 2021, og det er en sann glede å ha han i gangene. Positiviteten han sprer og de artige samtalene i lunsjen er store høydepunkt for oss andre.
Unge teknologer er fremtiden vår
I Braathe har vi kollegaer i alle aldre, og flere av oss har hatt hodet langt nede i ledningene helt siden 1989 da selskapet vårt ble startet. Så uansett alder er det mye kunnskap i veggene på våre 10 lokasjoner. Men vi vet at når IT utvikler seg i den farta det gjør, så er vi avhengig av unge teknologer: Både teknologer som har fått digitale løsninger inn med morsmelken og de som har sett alt fra blåtanns opprinnelse til lynraskt 5G nett og skjønner seg på cybersikkerhet.
Vi trenger dyktige, løsningsorienterte og kreative mennesker som klarer å snu seg like raskt som IT-utviklingen gjør. Akkurat som Peter gjør hver eneste dag på support. Vil du bli kollega med Peter og bli en del av teamet i Braathe? Da vil vi gjerne høre fra deg!
Titt på våre karrieresider og gi oss en lyd gjennom vår åpne søknad her.